Romeinen veranderden Limburg

Het leven van de Limburger veranderde drastisch door de komst van de Romeinen. Conservator Karen Jeneson komt hier alles over vertellen.

Romeinen in ons land

De Romeinen brachten veel spullen naar ons land die we hier nog niet kenden. Perziken, druiven en kippen bijvoorbeeld. Maar ook spiegels, messen, lepels en glas. En wat ook nieuw was: geld!

Elsloo in de bandkeramiek

Rijksmuseum van Oudheden, Leiden "Archeology of the Netherlands" Elsloo

Het Frans Kerkhof - deel 1

In oktober 1813 leed Napoleons 'Grande armée' een zware nederlaag bij Leipzig. In kasteel Limbricht, dat op de route van de terugtocht lag, werd inderhaast een veldhospitaal ingericht voor zieken en gewonden...

Het Frans Kerkhof - deel 2

687 soldaten bezweken aan allerlei ziektes en werden begraven in een massagraf, slechts enkele honderden meters verwijderd van kasteel Limbricht.

Romeinse graven in Heel

Filmfragment van website Langs Limburgse Wegen

Via Mosae

Filmfragment van website Langs Limburgse Wegen

Via Mosae, weg langs de Maas. Het is een naam die de Romeinen niet hebben gebruikt, maar die niettemin een goede benaming is voor de oude Romeinse weg die Limburg ooit van zuid tot noord doorkruiste. Hoewel de Via Mosae al sinds eeuwen onder het maaiveld ligt verborgen, weten we er toch behoorlijk veel over. Tientallen archeologische opgravingen en duizenden vondsten vertellen ons tegenwoordig een heleboel over waar de weg ooit liep, welke gebouwen er langs de weg lagen en wie de weg bereisden.

Scherven in het hart van Sittard

veel langer – constant mensen hebben gewoond en gewerkt. Deze plek was al in de 12e eeuw onderdeel van het toenmalige stadje. Zoveel eeuwen aan stadsgeschiedenis moeten hun sporen hebben nagelaten.

Töpfereimuseum Raeren

Film over Raerens aardewerk.

(© Töpfereimuseum Raeren) www.toepfereimuseum.org

Rome herboren

Een 3D tour door het oude Rome rond 320 na Christus.

Maak jouw eigen website met JouwWeb